Van ‘skaafbank’ naar Us Doel

Omzien doet verwonderen en dat geldt zeker voor de historie van v.v. Rijperkerk. De eerste zaterdagvoetbalclub van de gemeente Tytsjerksteradiel wordt op 1 augustus 2022 75 jaar en die eerste jaren lijken lichtjaren verwijderd van de voetbalclub anno 2022. Het eerste initiatief werd genomen op de ‘skaafbank’ in de timmerwinkel van Sietse Vlieger. De definitieve oprichting gebeurde in een zaal van Scheffer. De club luisterde tussen de ‘houtspuonnen’ nog naar de naam Rijperkerker Voetbal Club (RVC), later werd de afkorting Rijperkerker Sport Vereniging (RSV) bedacht omdat die naam ook de sportafdelingen kaatsen en korfbal dekte.

De mannen van het eerste uur lieten zich in een laadbak naar de uitwedstrijden brengen met Postma aan het stuur. De thuiswedstrijden werden afgewerkt op een van de kerk gepacht stukje land. Een trainer zat er niet in en het zou jaren duren voordat de eerste trainer naar Rijperkerk kwam. Ook het wachten op een eerste kampioenschap vergde geduld, pas in 1963 werd het kampioenschap van de derde klas van de Friesche Voetbalbond (FVB) gevierd en na een jaar wachten kon opnieuw de vlag in top, kampioen in de tweede klas FVB.

De club heette inmiddels v.v. Rijperkerk omdat de andere takken, of zelfstandig waren geworden (de korfballers), of dermate terminaal waren dat zelfs een chirurgische ingreep niet meer zou baten zoals bij het kaatsen het geval was.

De treetjes die de voetbalclub nam om toegang te krijgen tot het toenmalige voetbalwalhalla KNVB waren talrijk. Het duurde tot het seizoen 1983-1984 voordat de kampioensvlag weer gehesen kon worden. Daarna werd het titeltempo opgevoerd en in de jaargang 1986-1987 werd de eerste klasse B van de FVB verlaten en mocht de club spelen in de 4e klasse KNVB. Daarmee was het hoogste nog niet bereikt, twee jaar later was er promotie naar de derde klasse van de KNVB.

Ook de voorzieningen bij de club groeiden met de jaren mee. De ietwat bouwvallig ogende, oude kleedboxen werden in 1994 afgebroken en daarmee verdwenen ook de vele nostalgische herinneringen van de oude garde. Eerder al was er in 1987 een nieuwe accommodatie verrezen, Us Doel prijkte op de muur.

Wat seniorenelftallen betreft ging het in de jaren 90 voor de wind. De club had maar liefst 5 seniorenelftallen in omloop. In de aanloop naar het 50-jarig bestaan van de club in 1997 lijkt het motto bijna ‘groei en bloei’. Dat betrof echter een bloei in aantal, sportief ging het in de loop naar de nieuwe eeuw bergafwaarts. Het eerste stapje terug was in 1990-1991 naar de vierde klas. Na nog een tweetal jaren in de derde klas ging het rap naar de vijfde en zesde klas. Het herstel richting derde klas was in het jaar 2009-2010. Seizoen 2012 – 2013 wist Rijperkerk zelfs historie te schrijven met een promotie naar de tweede klas.

Wat betreft eensgezindheid is v.v. Rijperkerk anno nu een hechte club van mensen die gezamenlijk de schouders eronder zet. Jong en oud met elkaar. ‘Standsverschil’ tussen eerste en derde elftal is misschien alleen op het veld zichtbaar, maar buiten de lijnen is er veel belangstelling voor elkaars prestaties. Even kijken als je zelf niet hoeft te spelen, en dat maakt de club veel jonger en gezonder dan je van een 75-plusser zou verwachten.